lauantai 6. heinäkuuta 2013

Pieleen män

Minulla on vihreää jalkapohjissa. Minulla on valkoista varpaissa. Minulla on keltaista polvissa ja oranssia vatsassa. Minulla on vaaleanpunaista sormissa. Jopa rintaliiveissä ja pyöränsarvissa on väriä. Maali lähtee iholta kynsiharjalla, kun kovasti hinkkaa. Mutta maalauksesta väri ei kuivuttuaan lähde, ja nyt näyttää, että värit kankaalla ovat aivan vääriä ja väärissä kohdissa.

Minulla oli eilen hieno vihreä alku, ihan totta, se oli tosi hieno. Ei harmi vaan ole todistusaineistoa, sillä en halunnut nostaa maalausta seinälle kuvattavaksi, koska se oli vielä paikoin märkä. Kun nyt äkkiseltään ajattelen, en muista, että ikäpäivänä olisin saanut aikaan hyvää vihreää maalausta! Pari pikkuista tulee mieleen ja joku sellainen, jossa vihreää on ollut, mutta ei ihan täytenä kuitenkaan. Tämä, mistä nyt on puhe, oli niin kaunis keväänvihreä hentoinen. Mutta sitten tuli maalari ja pilasi herkän hengen.

Keskustelin kerran kollegani Pasi Tammen kanssa vihreästä väristä maalauksessa. Olimme näyttelykierroksella, ja eräässä galleriassa sattui olemaan varsin onnistunut vihreä maalaus. Pasi oli sitä mieltä, että vihreä on vaikein väri maalauksessa. Ahaa, niin on minullekin, totesin. Tämä ei mahda olla mikään universaali totuus, mutta tulipahan vain mieleen. Olen vierastanut vihreää tosi kauan, muistan että jo lukiossa, kun piti maalata maisemaa, vaihdoin metsän värin punaiseksi.

Mitä sitten sille hyvälle vihreälle konkreettisesti tapahtui? Hitto kun maalaukselle ei ole mitään fotoshoppia, jossa kerroksia voisi kokeilla ja poistella tuosta vain. Noo, jotenkin ajattelin vähän sävytellä ja lisätä pikkuisen kontrastia. Mutta homma meni liian pitkälle. Taas kerran jatkoin, vaikka vaisto oli käskenyt lopettamaan. Kyllähän minä nyt. Vähän vielä, vielä vähän, sitten se hyvä tulee. Ei tullut. Tuli paha. Sekamelska vihreää ja punaista. Tänään ajattelin käyttää väriä, joka ei yleensä ollenkaan sisälly palettiini, nimittäin ruskeaa. Josko sitten ne kirkkaat värit näyttäisivät puhtailta ja ihanilta siellä lomassa. Nyt olen kotona tauolla, että väri saisi kuivua, sitten menen katsomaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti