maanantai 18. huhtikuuta 2011

Uusia unia

Tyttären unet 1. (100x100 cm) 2011

Tyttären unet 2. (100x100 cm) 2011

Lainasin uudelle sarjalle nimen tyttäreni syntymävuodelta. Osallistuin tuolloin yhteisnäyttelyyn silloisessa Into-galleriassa ja ehdin juuri juuri saada kevään aikana kaksi maalausta valmiiksi. Maalasin silloin ensimmäisiä akryylitöitäni, joissa käytin väriä akvarellimaisen ohuina kerroksina. Tämä kaksikko toi nuo maalaukset ja tuon onnellisen ajan elävästi mieleeni.

Taidanpa lainata myös tekstiäni tuolta kesältä.

"Minulla on kaunis tytär. Pieni orvokkisilmä, kultatukka, ruususuu. Hän nukkuu sylissäni jalat minun jalkojeni päällä, pää sydämelläni.

Tytär syntyi tammikuussa. Helmikuussa minä naputtelin kiilapuut yhteen kippuraisen uneksuessa sohvannurkassa. Maalasin hitaasti, värin ja kerroksen kerrallaan; maalaushetkiä ei ollut paljon. Vauva sylissäni katselin kirjahyllyyn nojaavaa työtäni, suunnittelin seuraavaa vetoa. Juoksin sisälle sekoittamaan väriä, kun äkäpussi hetkeksi rauhoittui vaunuihinsa. Joskus, harvoin, nousin kuudelta tuhisijan imettyä aamumaitonsa. Useimmiten käperryimme yhteisiin uniin. Kesäkuussa olin kuitenkin saanut kaksi maalausta valmiiksi.

Olen aina ajatellut myös maalaukset lapsinani, rakkaina, joiden ihoa sivelen. Niin kuin lapsella, myös maalauksella on tahtonsa ja luontonsa; se on sukua minulle, mutta omalla olemuksellaan se yllättää minut, tuottaa minulle iloa."

Valkoista valkoisella. Hyvältä näyttää puhtaalla seinällä.



2 kommenttia:

  1. Ihanan eläväisiä ja liikkeessä olevan näköisiä, etenkin tuosta punaiseen vivahtavasta tykkään. Kutsuvat kyllä selvästi lähempään tarkasteluun :) Missä näitä voi sitten nähdä kun sarja valmistuu?

    VastaaPoista
  2. Kiitos! Seuraava näyttelyni on Turussa, Auran galleriassa heinäkuussa. Sinne tulevat, jos ei nyt joku hae suoraan työhuoneelta seinälleen.

    VastaaPoista