Lukion äidinkielen opettaja sen
ennusti: ”Sinusta tulee kirjailija”. En ollut eri mieltä.
Ennustuksesta on kauan aikaa, niin kauan, että olisi jo voinut
luulla, että kyseessä oli väärä ennustus. Uskoin kuitenkin
ennustuksen toteutumiseen aina – joskin varsinainen unelmani oli,
ja on, kuvataiteilijan ammatti. En koskaan ajatellut, että pystyisin
kirjoittamaan kirjan toisensa jälkeen, mutta että yhden kyllä
vielä kirjoittaisin, ja mielikuvissani tämä kirja oli romaani.
Romaani, jossa olisi jonkin verran omaelämäkerrallisia aineksia;
toki nuori nainen kuvitteli elämänsä olevan erityisen jännittävää.
Viime vuodet Hekuma on ollut rakkain kirjoitusareenani. Kirjoittaminen on aina jossain muodossa
kuulunut asioihin, joita teen itsestäänselvästi. Olen kirjoittanut
matkalaukullisen päiväkirjoja. Olen kirjoittanut työkseni
kulttuurilehtiin. Olen käsikirjoittanut pari lyhytelokuvaa. Olen osallistunut kirjoituskilpailuihin ja
pärjännyt niissä novelli- ja runoteksteillä. Olen surrut ja pelastautunut vakavasta sairaudesta kirjoittamalla. Monesti olen nähnyt kuvia,
jotka haluavat muuttua kaunokirjallisiksi teksteiksi, olen yrittänyt,
mutta jäänyt jumiin. Toisinaan olen mielestäni onnistunut. Mutta
tekstini ovat olleet sitä sun tätä, pieniä ihan kivoja, mitään
johdonmukaista isoa, kustannettavaksi kelpaavaa kokonaisuutta en ole osannut laatia.
Mutta nyt on käymässä niin, että
äidinkielen opettajan ennustus toteutuu, ihan kohta.
Esikoisromaanini Lucian silmät ilmestyy kuukauden kuluttua. Ja
kyllä, kirjassa on jonkin verran omaelämäkerrallisia aineksia. Päähenkilö on keski-ikäinen bipolaarinen taidemaalari (hups!) Oma
arvioni on, että melkein kaikissa fiktiivisissä kirjoissa on paljon
faktaa kirjailijan omasta elämästä – ja monesti kirjailijat
tunnustavatkin tämän. On helpointa ja vakuuttavinta kirjoittaa
siitä, minkä tuntee. Aloittelevia kirjoittajia neuvotaan kursseilla
toimimaan juuri näin: kirjoita siitä, mikä on lähellä, näin
löydät oman äänesi. Se, että kykenee luomaan täysin itsestään
poikkeavia hahmoja ja syväluotaamaan näiden mielenliikkeitä, on
poikkeuksellista, silloin ollaan jo melkein Nobel-tasolla, näin
ajattelisin.
Lucian silmät alkoi syntyä
tammikuussa 2012. Oli KaNoKiKu eli Kansallinen
novellinkirjoituskuukausi. Tämä oli pikkusisko kansainväliselle,
tunnetummalle NaNoWriMolle, (National Novel Writing Month), jonka ideana on kirjoittaa romaani yhden kuukauden aikana.
Yhteisöllisyys – vaikkakin vain virtuaalinen – helpottaa toimeen
ryhtymistä, ja kuukauden aikaraja potkii perseelle, vaikka kyse ei
ollut sen kummemmasta kuin että valmiin tekeleensä sai julki
projektin blogisivulle. Minulle kävi kuitenkin niin, että teksti ei suostunut loppumaan: se valtasi minut vieden mukanaan prosessiin, joka kesti lopulta neljä vuotta.
Minä halusin kirjoittaa tarinan
maniasta. Mania on kummallinen, kiehtova tila. Tahdoin yrittää
kuvata maniaa niin, että lukija, jolle aihe ei ole lainkaan tuttu,
pääsee sisään kokemukseen. Miten maanikko aistii maailman? Miten hänen järjenjuoksunsa kulkee? Päähenkilöksi kirjoitin
taidemaalari Jannan. Halusin samalla kuvata maalaamisen
visuaalisuutta ja maalarin mieltä, kun hän työskentelee.
"Että olenkin sankari, mestarimaalari, supernainen, Janna ajatteli. Väri totteli maalarin mieltä, käsi liikkui ajatusta nopeammin, ja Janna saattoi vain ihmetellä ihanaa tapahtumaa. Maalaus maalautui vaikka Janna tanssi, hän ei enää tarvinnut käsiä. Punainen vilisi ja sykki, se kupli, syöksähteli ja kiljui. Maali temmelsi kankaalla, Jannan upea elokuva."
Kehitin
Jannalle näyttelyn nimeltään Kuningattaret. Mietin jokaisen sarjan
maalauksen, miltä se näyttäisi ja millainen ääni sillä olisi – todellakin, yhdessä luvussa maalauksetkin puhkeavat puhumaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti