Minulle tuli
jokin aika sitten mukava haastattelupyyntö. Pekka Halosen akatemian
kuvataideopiskelijat olivat saaneet tehtävän, jossa tuli
haastatella itseä kiinnostavaa suomalaista kuvataiteilijaa.
Maalausta ja taidegrafiikkaa opiskeleva Charlotte Tuohimaa halusi
haastatella minua. Sähköpostitse saamani kysymykset koskivat omia
taideopintojani ja uraani niiden jälkeen. Vastaillessa meni muutama
tovi, ja joitakin asioita piti vähän kaivellakin muistin
sopukoista, mutta se osoittautui itsellekin antoisaksi. Niinpä
ajattelin julkaista haastattelun pohjalta tekstin myös täällä
Hekumassa. Monille lukijoille tässä on paljon tuttuakin juttua,mutta nyt tulee tämmöinen vähän kronologisempi tarina.
Missä ja milloin olet suorittanut
taideopintosi?
Millaisena koit opinnot?
Mikä tai mitkä asiat ovat jääneet
erityisesti mieleen?
Mistä
koulussa oppimistasi asioista on ollut hyötyä ammatillisessa
työskentelyssäsi?
Olen käynyt
Savonlinnan Taidelukion (1988-1991), opiskellut Helsingin yliopiston
Piirustuslaitoksella ja valmistunut kuvataiteilijaksi Taidekoulu
MAAsta (1998). Kaikki nämä opinnot ovat olleet minulle
ammatillisesti merkittäviä. Lisäksi olen opiskellut yliopistolla
kaiken maailman humanistisia aineita – mikä myös on ollut
tärkeää, vaikken olekaan ikinä valmistunut.
Taidelukiossa
kaikesta opetuksesta kolmasosa oli taideaineita. Kuvataiteen puolella
sai valita kolmesta linjasta: sovellettu taide, yleinen taide tai
käyttögrafiikka ja arkkitehtuuri. Valitsin ensimmäisen, koska
siinä pääsi monipuolisesti kokeilemaan erilaisia juttuja: mm.
grafiikkaa, kankaanpainantaa ja -värjäystä, lavastusta,
emalikorujen tekoa, paperin valmistusta, vaatesuunnittelua jne. Kaikki opiskelivat
piirustusta ja maalausta, sommittelua sekä taidehistoriaa. Näiden
lisäksi oli vielä erilaisia kerhoja, joissa opiskelin ainakin
valokuvausta, ompelua ja kankaankudontaa. Koulun ovet olivat auki iltamyöhään ja jäinkin monesti koulun jälkeen pimiöön kehittämään valokuvia. Se, että koulu oli täynnä
lahjakkaita ihmisiä, sai minut kuitenkin epäilemään omia
lahjojani niin paljon, etten lukion jälkeen rohjennut hakea
taidekouluihin. Hain ja pääsin Helsingin yliopistoon lukemaan suomen kieltä
ja kirjallisuustiedettä. Ja olihan yliopistollakin Piirustulaitos,
sinne ei ollut pääsykoetta. Myöhemmin tuli sitten pakottava tarve
hakeutua taiteilijan ammattiin, en enää epäillyt, intohimoni oli
niin valtava.
Yliopiston
piirustuslaitoksella opiskeltiin ensin monta kuukautta
vanhanaikaisesti kipsiluokassa piirtäen hiilellä Nefertitiä,
Daavidia, Afroditea ja mitä kaikkia näitä onkaan. Tämän jälkeen pääsi "toiselle luokalle" piirtämään ja maalaamaan elävää mallia. Kerran viikossa
oli croquis-piirustus; se oli minulle jonkinlainen avain uuteen.
Nopea, pelkistävä piirtäminen oli kiehtovaa. Oli piirrettävä
nopeasti, koska kohta mallin asento katoaisi, ei ole mahdollista
jäädä junnaamaan tai miettimään, että onpas vaikeaa. Minuutin
croquis on edelleen suosikkini.
Ammattiin
valmistava taidekoulu MAA sijaitsee Suomenlinnassa, mikä sinällään
oli hieno elementti koulunkäynnissä: jokapäivänen lauttamatka ja
kävely perimmäiseen saareen. Kävin ensin vuoden iltalinjaa, josta
minut valittiin sitten suoraan päivälinjan kolmivuotiseen
koulutukseen. Muistan piirtäneeni ja maalanneeni paljon ulkona (osa
tästä taisi liittyä koulun kursseihin, mutta piirsin myös muuten
vain silkasta kiinnostuksesta ja oppimisen halusta). Linnoitusaiheet
sopivat hyvin hiilityöskentelyyn ja koulun viereinen puutarha vei
värikkään paletin maailmaan. Kolmantena vuonna kiinnostuin
abstraktiosta, siirryin siihen pikku hiljaa luontevasti
havaintomaalausta pelkistamällä. Työskentelin tuolloin öljy- ja
temperavärein – koulussa opetettiin nämä tekniikat hyvin.
Mielestäni
taideopiskelijalle kaikkein tärkeintä on löytää ja säilyttää
oma sisäinen tahto ja voima tehdä taiteilijan työtä sekä
harjoitella paljon, että löytää oman tapansa tehdä. Parhaat
opettajat osaavat kannustaa tässä. Muistan miten Anne Sunila esim.
vinkkasi minulle taiteilijoita, jotka saattaisivat olla juuri minun
kehitykselleni tärkeitä (mm. Pierre Bonnard) – ja osui oikeaan. Olavi Suomela oli erinomainen piirustuksen ja sommittelun opettaja. Oli rohkaisevia opettajia, mutta myös sellaisia, jotka lähestyivät
opiskelijaa mollaamisen ja väheksymisen kautta. Tällainen jää
ikävästi mieleen ja saattaa tuhoisastikin salvata jonkun
opiskelijan luovuuden. ”Kai sä tiedät että tämmöstä on
ennenkin tehty”, joku tokaisi työni äärellä, eikä tällä
besserwisserillä sitten muuta sanottavaa ollutkaan.
Kritiikki-istunnoista opettajien suusta saattoi päästä paljon
pahempaakin. Olen kuullut samanlaisia ikäviä kritiikkikokemuksia
monilta kollegoilta, näitä on tapahtunut varmaankin kaikissa
kouluissa. Toivottavasti tämänkaltaista opetuskulttuuria ei enää
harrasteta. (Asia tutkimuksen alla, kirjoittanen raportin myöhemmin.) Nagashila Hämäläinen oli opettaja, josta tuli
viimeisenä vuonna minulle tärkeä hahmo. En ensin tajunnut hänen
opetustapaansa alkuunkaan, hänellä oli esim. tehtävänannoissa
tapa puhua pitkään ja pohdiskellen – taisin sitä paitsi pelätä
buddhalaisuustartuntaa. Mutta sitten välillemme avautui antoisa
keskusteluyhteys, hän on opettaja, joka kuuntelee ja auttaa
opiskelijaa löytämään sisäisen timanttinsa, näin itse koin.
Miten ilmaisusi on muovautunut
sellaiseksi kuin se tällä hetkellä on?
Mitkä
tekijät ovat vaikuttaneet ilmaisuusi?
Kuten jo
kerroinkin, olen aikoinaan työskennellyt paljon ulkona piirtäen ja
maalaten suoraan havainnosta. Suosikkiaiheeni oli pitkään vesi,
tarkemmin maiseman heijastukset vedessä. Maalasin siis maisemaa
”väärin päin”. Hauska aneknootti muuten: muistin juuri, että
Taidelukion ensimmäisen vuoden teema oli vesi. Ajattelin tuolloin,
että voi hyvänen aika, vettä koko vuosi, miten tylsää. Nyt
ajattelen, että vesi riittäisi hyvin elämänmittaisen tutkiskelun
ja inspiraation aiheeksi. Ja edelleen monet katsojat näkevät
teoksissani veden liikettä. Ja edelleen itse katselen vettä ”sillä
silmällä”.
Sitten siirryin
tarkastelemaan varjoja. Jos katsoo esim. vaaleaa seinää
auringonlaskun aikaan, näkee lukemattomia väreileviä värejä.
Kuten croquis-piirustuksessa, täytyy työskennellä nopeasti, että
tavoittaisi hetken.
Nykyään
työskentelen lähes yksinomaan ateljeessa, mutta erilaiset
kokemukset maisemasta vaikuttavat edelleen maalauksiini vahvasti.
Olen myös synesteettinen kokija: auringon lämpö, lintujen sirkutus
tai sateen piiska kasvoilla muuttuu väriksi.
Mitkä asiat
ovat olleet erityisen haasteellisia taiteilijan ammatissa?
Suurimmat
ongelmat tässä ammatissa ovat taloudellisia. Parhaina vuosina olen
pystynyt elämään teosmyynnillä, huonoimpina vuosina olen myynyt
vain yhden tai kaksi maalausta. Apurahoja olen saanut vain muutaman
kerran. Melkein kaikki muut ongelmat syntyvät taloudellisesta
epävarmuudesta: se, ettei maalauksia osteta, synnyttää joskus
tunteen siitä, että olen taiteilijana arvoton, keskinkertainen ja
epäkiinnostava. Samoin kielteinen apurahapäätös aiheuttaa
hetkeksi tunteen huonoudesta. Työtä ei jaksa tehdä, jos usko oman
taiteen arvoon, joka ei riipu ostajista tai apurahalautakunnista, ei
ole vahva. Ja jos ei ole varaa maksaa työhuonetta, on keksittävä
jotain pienimuotoisempaa. Muutaman kerran olen vuokrannut työhuoneen
pois ja tehnyt kotona pieniä kollaaseja tai akvarelleja. Tai sitten
vaihdan välinettä, ja kirjoitan. Olen tehnyt mm. yhden
lyhytelokuvakäsikirjoituksen ja katalogitekstejä kollegoille.
Yhteen aikaan toimin vapaana toimittajana ja kriitikkona, mistä sai
vähän lisätuloja, mutta tällä hetkellä kirjoitan lähinnä
blogiani Hekumaa (kunpa saisinkin siitä palkkaa kuten suosituimmat
muotibloggarit!).
Miksi haluat
tehdä taidetta juuri niillä menetelmillä joilla työskentelet?
Maalaan
akryyliväreillä tekniikan nopeuden ja monipuolisuuden vuoksi.
Akryylilla on mahdollista maalata kuultavan akvarellimaisesti tai
hyvin paksusti, reliefimäisesti – ja kaikkea näitten väliltä.
Väri kuivuu nopeasti, mikä sopii temperamentilleni; työtä pääsee
yleensä jatkamaan viimeistään seuraavana päivänä. Olen varma,
että tulen vielä keksimään monta uutta tapaa käyttää tätä
tekniikkaa. Mieluiten maalaan kookkaita teoksia, koska pidän työn
fyysisyydestä ja laajoista liikkeistä kankaalla.
Millainen
työhuone sinulla on taiteen tekemistä varten?
Työskentelen
ateljeessa, joka on kooltaan 38m2. Työhuoneen yhteydessä on lisäksi
erillinen varastotila. Koska maalaan ”isosti” ja teokseni ovat
kookkaita, tarvitsen paljon tilaa. Tilassa on valaistuksena hyvät
päivänvaloputket (ikkunat ovat pienet, ja päivänvalo harvoin
riittää). Olen tilaani tyytyväinen, mutta kukapa ei joskus
haaveilisi valtavasta, korkeasta ateljeesta, jossa olisi suuret
ikkunat pohjoiseen.
Inspiraatiokuvat Madeiralta 2006, kun teini oli vielä pieni.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti