En
tiijä nimmee, pittää myöhemmin kahttoo, sittepähän näkköö
(180x200cm) 2010-2016
Taas
kerran. Onko se valmis?
Minä
en tiedä. Miten se olikaan, mistä sen tietää? Olen nimittäin
kirjoittanut tästä joskus, sillä hyvin usein ihmiset kysyvät,
mistä mistä minä tiedän, että maalaus on valmis. Jos vanha
viisaus tulisi apuun. No ei, löydän vain tekstin, jossa mietitään,
mistä tietää että maalaus ei ole valmis.
No
mutta ainahan minä olen osannut niille kysyjille vastata. Mitä
oikein olen sanonut? Olisinko sellaisen sanan kuin harmonia? Olen
sanonut että istun ja katson. Tuijotan ankarasti ja jos silmäni ei
tartu mihinkään häiritsevään, maalaus saattaa olla valmis. Istun
ja katson vaikka kuinka kauan. Olen sanonut, että toisina päivinä
en tee muuta kuin istun ja katson, se riittää työksi. Saatan vielä
laittaa syrjään, antaa olla aikansa, ja katsoa sitten uudelleen.
Mutta silti, mistä minä tiedän? Osaanko määritellä?
Joskus
värit ovat upeat, mutta sommittelu mättää: jokin kohta ”painaa”
liikaa. Eikö tätäkään pysty selvin sanoin selittämään?
Maalaus näyttää keikahtavan toiselle kyljelleen tai yksittäinen
kohta imee kaiken energian, koska siltä puuttuu vastavoima. Silloin
on pakko tehdä se kuuluisa kill you darlings. Voi
yrittää säilyttää värit samoina, mutta niiden painopistettä on
muutettava eli jotain täytyy peittää ja maalata uudellen. Siis
harmoninen sommittelu olla pitää.
Mitä
se harmonia sitten ihan tarkalleen on? Minä tykkään
sanakirjamääritelmistä, joten laitetaan tähän sellainen. Näin
sanoo Suomen kielen perussanakirja
Harmonia
1. sopusointu, sopusuhtaisuus, tasapainoinen tila,
yhteensopivuus. Värien h. maalauksessa. Pyrkiä tunne-elämän
h:an. 2. mus. Sävelten keksinäinen sopeutuvuus: sointu.
Mutta
eihän taide ole pelkkää tasapainoa! Eikö loputon tasapaino ole
pitkäpiimäistä? Siitä tulee rutiinia, yllätyksettömyyttä.
Joogaguru saattaisi olla toista mieltä, mutta tuskin sekään pystyy
koko ajan tasapainossa kellumaan, vaikka harmoniaa tavoitteleekin.
Nyt menee vähän kliseiseksi ja itsestäänselväksi, mutta toteanpa
kuitenkin, että jokaisen elämässä on ”virheitä” ja
disharmoniaa, ei ole tasainen elon polku. Näinpä taide, jossa on
säröä ja riitasointua, saattaa koskettaa enemmän kuin se
pumpulipilvi – tämä pätee ihan yhtä lailla abstraktioon kuin
esitttäväänkin taiteeseen.
Tulee
mieleen toinen, monen mielestä ehkä pinnallisempi, maailma, jossa
disharmonian sääntöä jatkuvasti hyödynnetään: muoti. Beige
jakkupuku on harmoninen, mutta kun siihen lisätään
oranssikuvioinen huivi, saadaan vähän ”twistiä”. Ja
laitetaanpa vielä lenkkarit jalkaan. Tähän tapaan. Muotikuvissa
näkee välillä mitä mielikuvituksellisempia yhdistelmiä hapsua
kukkaa rönsyä ruutua, pantteria seepraa salmiakkia, verkkoa raitaa
hämähäkkiä, pilkkua palloa papukaijaa (no ehkei ihan kaikkia
sentään kerralla). Kengät ovat niin överit, ettei sellaisilla
kukaan kävele, tukka tupeeratataan taivaisiin, kulmat meikataan
lakupötköiksi ja iltapuvun päälle puetaan urheilutakki.
Arkielämässä harva esiintyy editorial-mallina, mutta luepas mikä
tahansa ”minun vaatekaappini” -juttu, niin klassisimmankin
vaatekaapin omistaja sanoo, että asussa pitää olla jokin ”juju”.
Juju voi olla iso koru, viistoon leikattu helma tai höpsö
käsilaukku. Pikkuisen persoonallisuutta, mutta ei mitään rajua,
koska tyylikästä olla pitää. Maalauksessa vastaava juju voi olla
pari vihreää pistettä punaisella. Ei oteta turhia riskejä
harmonian rikkomiseksi. Muotibloggarit taas haluavat olla
”ajankohtaisia”, he seuraavat muodin aallonharjaa ja poimivat
asuihinsa uusimmat virtaukset – mikä tuottaa someen loputtomasti
lähes samanlaisia kuvia, kun se twistijuttukin kopioidaan muilta.
Mutta sitten on sellaisia persoonallisuuksia, jotka luovat omat
kekseliäät wow-kokonaisuutensa, joitten tyyliä ei voi määritellä
sääntöjen, jujujen tai trendien kautta – eikä oikein
jäljitelläkään, koska toisen karismaa ei omia.
Karismaattinen
maalaus? Joo se olisi hyvä. LOL, klikkasin juuri auki Fb-linkin,
jonka aiemmin aamulla ohitin hajamielisesti. Pauliina
Laitinen-Littorin määrittelee Taloustaito-lehden artikkelissa:
Näin
erotat lahjakkuudet massasta
- Oma tuore tyyli, ei kopioitu.
- Työssä ei näy kuka on opettaja, mistä taiteilija on valmistunut tai kenen tuotantoa hän ihailee.
- Työ on valmis, ei mitään liian vähän tai liikaa.
- Taitava sommittelun, värien ja viivan käyttö yhdistettynä aiheeseen sekä tuoreeseen toteutusideaan.
- Työssä on karismaa ja se on röyhkeän itsenäinen sekä itsevarma.
PLL
kirjoittaa, kuten yleensäkin, taiteesta sijoituskohteena, että
tällaisia teoksia kannattaa ostaa. Innostuin lainaaman listan, koska
siellä on tuo kirjoittamassani esiin noussut karisma-sana ja sen
kaverina vielä röyhkeys; hyvä Pauliina! Muutkaan pointit eivät
ole pöllömpiä, mutta ainainen ”tuoreuden” vaatimus minua
ärsyttää. Eihän taideteos ole mikään sikanautapaketti! Ja otapa
mikä tahansa nykytaidetekele tarkasteluun, niin aivan varmasti siitä
tulee mieleen jonkun toisen joskus aikaisemmin tekemä teos. Joskus
näkee tökeröitä kopioita, kyllä, mutta näkee myös sellaista,
että tekijä työskentelee jatkumossa ihailemansa taiteilijan
kanssa, vaikutus näkyy, mutta tulos on silti ehdottomasti tekijänsä
näköinen. Mainitsen Tapani Hyypiän, jonka maalauksia katsoessa
Mark Rothko tulee aina kuikuilemaan olan takaa. Mutta Tapani on aivan
helvetin hyvä maalari!
Tavoittelen
usein energiaa, sähäkkyyttä, joskus rajuuttakin. Silloin ei voi
olla ihan harmoninen, ellei sitten vähän venytä harmonian
käsitettä. Dynaaminen on hyvä, että katse kiertää ja pomppii ja
valkoinen seinä maalauksen ympärillä tuntuu sekin muuttuvan
väriksi, ehkä katsoja itsekin muuttuu väriksi. Maniassa
maalauksesta voi tulla melkein pelottava dissonanssipeikko, sekin on
joskus hyvä. On monipuolisuutta, jos pystyy tekemään töitä
laajalla skaalalla, joskus hauraita ja hiljaisia, joskus puheliaita
pulputtajia, kikattajia ja sirkuspellejä, toisinaan pyörremyrskyjä,
raivottaria ja hurjimuksia.
Kuvan maalauksen alkuvaiheen näet täällä. Oho, olen aloittanut työn vuonna 2010! Onpas siinä ongelmalapsi. En vielä tiedä, olenko onnistunut vai mokannut.
Kuvan maalauksen alkuvaiheen näet täällä. Oho, olen aloittanut työn vuonna 2010! Onpas siinä ongelmalapsi. En vielä tiedä, olenko onnistunut vai mokannut.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti