Voi hemputti. Nyt
tuli matkittua pahemman kerran. Vai mitä sanotte tästä
maalauksesta? Olen ainakin pari kertaa maininnut, että Marianna
Uutinen on minulle tärkeä taiteilija. Hänen tuotannossaan on kausia ja teoksia, jotka saavat minut huohottamaan, joskin on myös
vaiheita, joista en tykkää yhtään. Minusta on ollut
huippukiinnostavaa kokeilla Mariannan kalvotekniikkaa ja hyödyntää
sitä omissa teoksissani. Mutta tämän kuvan työ tuntuu jotenkin
pahemmalta matkinnalta kuin mikään ikinä koskaan. Johtunee
pinkistä väristä sekä siitä, että en ole oikeastaan tuonut maalaukseen mitään omaa (vai pelastavatko keltainen, kulta ja vihreä pinteestä?) Pinkki on Mariannan
väri. Mutta eihän kukaan voi omistaa väriä? Suomessa on
kirjoitettu 90-luvulla nousseesta ”tyttömaalauksesta”, jossa
vaaleanpunaista ja pinkkiä käytettiin paljon, tähän lajiin
kuuluvat mm. Katja Tukiainen ja Eeva-Leena Eklund,
mutta eivät hekään pinkkiä keksineet. Neonvärit olivat vaatemuodissa kovaa
huutoa 80-luvulla ja nyt ne ovat taas muotia, hot-pinkiksi kutsuttu
fluoripinkki etunenässä. Väriä näkee teinien farkuissa ja kaikenikäisten tennareissa sekä urheiluvaatteissa.
Sanotaan
(Saarnaajan kirja, Vanha
Testamentti), että
auringon alla ei ole mitään uutta. No, ei kai kamalasti. Sitä
Saarnaaja ei kuitenkan tiennyt, että 1900-luvulla jaa.oli tuleva akryylimaali.
Sanotaan myös, että samaan virtaan ei voi astua kahta kertaa
(Herakleitos).
Täysin vastakkaiset viisaudet – toisen mukaan ei ole mahdollista
keksiä tai kokea mitään, mikä ei olisi jo keksitty ja koettu, kun
taas toisen mukaan kaikki muuttuu, vaihtuu ja uudistuu, joka hetki.
Tykkään jälkimmäisestä enemmän. Saarnaajan kirja on
kielellisesti kaunista luettavaa, mutta sisältö tiivistyy aika
hyvin kirjan ensimmäisessä lauseessa: ”Turhuuksien turhuus, sanoi
Saarnaaja, turhuuksien turhuus, kaikki on turhuutta”. Että
hirteenkö sitten vaan? Ei sentään. Turhuuden pohdinta vie
Saarnaajan päätelmään, että on hyvä iloita, syödä ja juoda ja
nauttia elämän antimista kaiken murheen ja vaivan keskellä.
Muistan, miten I
tuli kerran opiskelukaverinsa
työhuoneelta suuttumusta puhisten: ”L
on laittanut töihinsä neliöitä!” I oli käyttänyt neliöitä
uusien teostensa elementteinä, ja nyt häntä vaivasi paha epäilys,
että kollega oli varastanut neliöt. No mutta hei, minä sanoin, et
sinä tainnut neliötä keksiä.
Aku Ankka ja
veljenpojat löysivät joskus keskeltä viidakkoa hyvin hyvin vanhoja
kuution muotoisia munia. Taisivat tehdä arkeologisista löydöksistä
munakkaankin. Mutta kuka keksi kuution? Tai neliön? Äkkihakemalta
löydän Googelista viitteitä lähinna Rubikin kuutioon ja
isoäidin virkkausneliöihin. --- Eipäs, löytyi sieltä muutakin.
Neliön käsite on ollut olemassa ainakin babylonialaisessa
matematiikassa 3000-500 eaa (ei nyt Kukkeli kovin tarkasti tiennyt). (Kuitenkin jos ajatellaan käytännön asioita, niin esim kulmikasta
arkkitehtuuria ei ole monessa maailmankolkassa edelleenkään nähty.)
Siis
neliön”matkiminen” ei ole matkimista, minusta se on aivan
selvää, koska neliö on ollut olemassa maailman sivu. Mutta kuten
todettu, akryylimaalin historia on vielä melkoisen lyhyt.
Tarkoittaako se sitten, että akryylitekniikan matkiminen on pahempaa
matkimista? Ajatellaanpa vanhempaa tekniikkaa eli öljymaalausta.
Matkiiko laseeraaja jotakuta? Entäs se, joka sekoittaa värit vasta
kankaalla eikä paletilla? Kumpikin tekniikka tuo mieleen aika liudan
maalareita. Entäs sitten maalausaiheet. Miksi ”kaikki” maalavat
asetelmia, maisemia ja alastonmalleja? Aivan järkyttävää
matkimista, eikö muka? En ole saanut selville, kuka ensimmäisenä kalvoili, myöhemmin tekniikkaa on hyödyntänyt minun lisäkseni ainakin Kaarina Haka. Itse "keksin" tekniikan ihan vahingossa. Olin sekoittanut väriä muovipurkin kannella. Kun väri oli kuivunut, huomasin, että se irtoaa alustasta kalvona, ja aloin kokeilla yhä suurempia kalvoja, ohuitaja paksuja, tasaisen läpikuultavia ja paksun möykkyisiä.
Orkidea-sarjaa
varten tein aika rutosti kalvoja. Niitä maalatessa en kuitenkaan
kokenut kovasti matkivani, luultavasti siksi, että maalauksista
ensiksi pomppaava asia oli värimaailma eikä niinkään se, miten
taulu oli teknisesti toteutettu. Tämän postauksen teos ei ole kovin koloristinen tekele, väritys perustuu aika yksinkertaiseen vastavarikontrastiin. Niinpä minun spesiaaliteettini ei niin pääse tässä esille.
Kivalta se silti minusta näyttää. Silti en ole varma, miltä näyttää vaikkapa lokakuussa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti