Ota teinistä mallia! Upea pieni ihminen.
Mutta flyer-cheerleader ei nouse eikä lennä ilman toisten tukea. On luotettava itseensä ja jengiin,
ja kerta toisensa jälkeen ylitettävä itsensä, fyysisesti ja henkisesti.
Mutta flyer-cheerleader ei nouse eikä lennä ilman toisten tukea. On luotettava itseensä ja jengiin,
ja kerta toisensa jälkeen ylitettävä itsensä, fyysisesti ja henkisesti.
Miten taideblogia kannattaisi kirjoittaa? Kun
täällä kotipesässä näpyttelee, on vaikea mieltää,
minkälainen vastaanotto ja vaikutus postauksillani on lukijoihin tai
salaperäiseen taidemaailmaan. (Hekumassa aiemmin tästä aiheesta
täällä.) Olisiko hyvä pitäytyä pelkissä työasioissa? Mites kun välillä vähän
räväyttelen? Onko haitallista kertoa, että minulla on
bipolaarihäiriö? Pitääkö maniapulputus deletoida? Onko ironia ja sarkasmi
vaarallista? Uskaltaako provosoida? Sanani voidaan tulkita täysin eri tavoin
kuin olen tarkoittanut, lukijan tausta, lähtökohdat ja asenteet
vaikuttavat siihen, miten hän lukee.
”Mitä ne musta ajattelee?” Olen kuullut sanottavan, että vahvan itsetunnon
omaava ihminen ei pohdi tällaista, suoraselkäisesti hän on mitä
on. Mutta kuvittelisin, että hyvin harvassa ovat ne, jotka eivät
edes joskus mieti tätä kysymystä. Kaikkia ei voi miellyttää,
eikä kaikista tarvitse tykätä. Toisten kanssa on vaikea tulla
toimeen, ja jotkut vaan vaikuttavat täysiltä k-päiltä (ja muutamat ihan oikeasti ovat). Eli toisin
päin, kaikki eivät tykkää minusta, ja joittenkin mielestä minä
vaikutan k-päältä. Ihan riippumatta siitä, kuinka viisas
Hekuma-kirjoittaja ja taitava maalari kenties olen.
Klisee kaksi, tärkeämpi klisee: meillä on vain yksi elämä. Olisi
tuhlausta kutistaa itsensä jonkin manibisneksen, imagoasian tai silkan luulottelun vuoksi. Ja tämän takia minun on helppo vastata kaikkiin äsken
esittämiini kysymyksiin. Kirjoitan niin kuin haluan kirjoittaa.
Joskus provoja ja kummallisia. Julkaisen kuvia, joita haluan
julkaista. Asiaankuuluvien teoskuvien lomassa joskus hassuttelukuvia. Entisenä toimittajana kiinnitän toki huomiota ”tuottamani
materiaalin” laatuun. En siis julkaise mitään äkkipikaisia
purkauksia (noo, voi olla jokunen lipsahtanut), mietin monesti yön tai kahdenkin yli, miten asiani
muotoilen – ja jos sisältö edelleen on äkkipikainen, sitten se
saa olla, ja sen kuuluu olla. Voi olla, että suuren suuni takia olen
menettänyt joitakin tienaustilaisuuksia, mutta mieluummin kuitenkin
sanon, mitä haluan sanoa kuin elän pelossa ja galleristin
nuhteessa. (Yhtä sanomista kyllä ehkä vähän kadun: jostain syystä kirjoitettuani tämän, seksimies ei enää pyytänyt minua töihin – hui, mikä himokas opettajatar olenkaan! ). Tämä on minun paikkani, en tykkää olla sängyn alla piilossa. Ja haluan olla oikea minä, en mikään paperinukke. Annan teille palasia maailmastani, koska haluan antaa.
Nainen nakuna
On tosi hassua, että kuva alastomasta ihmisestä saattaa tässä
kaikennähneessä kulttuurissamme edelleen herättää hyvin
voimakkaita tunteita. Hekumassa on ollut pari kuvaa minusta ilman
vaatteita (ei linkkiä!). Kuvat liittyivät tilanteeseen, joka oli eräänlainen
performanssi, taiteellinen teko, joka vain oli tehtävä. Olin
”pukeutunut” punaiseen guassiväriin. Sain kuvan takia viha- ja
halveksuntapostia. Ei sellaiselle mitään mahda; vihaajat ja
halveksujat vihaavat ja halveksuvat, ei niitä ole mahdollista
millään selityksillä saada ”ymmärtämään”. Luin joskus
haastattelun naisesta, joka ihan ajankuluksi tapasi roikkua netin
keskustelupalstoilla ilkeilemässä, näppikselle pääsy oli hänen
päivänsä kohokohta. Kummallista (ehkä?) kyllä, Vauva-lehden
keskustelupalsta on näistä kiusaajista kuuluisa.
Mutta vielä siitä alastomuudesta. Kun välillä tsekkaan blogin
tilastot, huomaan, että punavärikuvaani käydään aika ahkerasti
katsomassa. Käynnit eivät taida liittyä taiteelliseen, vaan vähän
toisenlaiseen harrastukseen. Näille harrastelijoille on ihan sama,
mikä kuvan alkuperäinen konteksti on. Pitäisikö minun tämän
vuoksi poistaa kuva? Ei pidä.
Keskeneräinen
on hyvä
Minulla on ollut tapana julkaista vaihekuvia teoksista. Näytän
huonoja ja keskeneräisiä maalauksia. Tunnustan ajoittaisen
taitamattomuuteni. Tuon julki sen, että teokset menevät välillä
prosessissa nurinnarin pilalle ja saatan olla täysin hukassa niiden
kanssa. Hyvin harvoin osaan edetä suoraviivaisen
suunnitelmallisesti. Sekin on minua – miksi siis esittäisin muuta?
Yksi puoli vaihekertomuksissa on, että arvelen jonkun hyötyvän
niistä omassa tekemisessään. Ja vaikka on olemassa
”insinööritaiteilijoita”, jotka etenevät työssään pisteestä
A pisteiden B ja C kautta loppuun D, luulen, että on paljon myös
minun kaltaisiani ihmeen armoilla keikkuvia. Minulla ei myöskään
ole tarvetta salata löytämiäni teknisiä kikkoja; ilahdun
keksiessäni uutta ja luonteeseeni kuuluu ilon jakaminen. Tiedän,
että toiset varjelevat ”salaisuuksiaan” kuin lääketehdas
patenttiaan, mutta minusta on vain kiinnostavaa, jos joku haluaa
kokeilla minun löytöäni; luotan siihen, että ei kukaan yhdellä
kikalla voi varastaa tyyliäni.
Sanoin tämän jo aiemmin, mutta tärkeää kannattaa toistaa: Minä
olen minä – hyvä. Sinä olet sinä – hyvä. Niin kannattaa
ajatella, olla ja elää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti