Viimeksi oli puhe taidepuheesta. Niin nytkin, sillä on ollut intoa
ja mielenkiintoa lukea taidekirjoja. Yksi lukemistani on Jukka Mäkelän näyttelyluettelo Merkki ja ele vuodelta
1999. Luettelossa on kaksi pidempää tekstiä: Altti
Kuusamon essee ja Jukka Mäkelän
ja Maaretta Jaukkurin Keskusteluja
ateljeessa.
Siteeraan kumpaakin, tuskin vaikea arvata, kumpaa kulloinkin.
a) "Ehkä 90-luvun töihin on vaikuttanut tietty
metsä tai ei oikeastaan metsä vaan sellainen risukko. Sen harvennus ja sitten
ne oksat... ensilumen aikaan ja sitten taas... ensimmäinen jää, ja mitä siellä
näkyy... Siellähän näkyy kaikki, aivan kuin mikroskoopista. Ne ovat hyvin
yllättäviä asioita, siksi kannattaa kävellä ja tarkkailla ympäristöä, eikä aina
vaan tulla suoraan ateljeehen. Nämä ovat pankkia päässä."
b) "maalaukset eivät ole tähdättyjä jonkin salassa pidetyn
totuuden paljastumiseen (aletheia) vaan asettuvat homoiosikseen:
vastaavuuksien ja yhtäaikaisen vertailun kenttään, jossa visuaalinen
samanaikaisuus toteutuu kuin musiikin ikuinen preesens: muoto ja väri yhdessä
jakavat maailman tässä ja nyt. Aletheiaan liittyy se, että valmis työ on mallin
(idean) toteutuma. Homoiosikseen puolestaan se, että valmis työ vierastaa
mallia. Kaikki tyhjentyy toiminnassa, totuudelle ei ole mitä paljastua vaan
ilmiöt toteuttavat omia läsnäolevia suhteitaan, ilmiökimput vastaavat
toisilleen jännittyneen tasapainon kielellä. Näin se, mikä on väliainetta,
levittäytyy sisältöön, joka taas itse on pelkkää prosessoitua pintaa,
levittymisen tulos, joka itsessään on sisältöä, jne."
c) "Kyllä minä voin oikein hyvin kertoa, että tässä on oksia
lumessa. Ja itse asiassa siinä on. Ihmiset ymmärtävät sen yleensä oikein hyvin.
He ymmärtävät myös sen kauneuden."
d) "Tarvitaan muistin ja kokemusten eräänlainen välimaasto,
jonka kautta luontokokemus muuntuu esitykseksi, kulttuurimaisemaksi. Mäkelälle
se on 1990-luvun alussa toistamiseen ollut kuohuviinipullon metallikehikot. Ne
ovat pitäneet huolta välittymisen ilmeestä ja ihmeestä. Mäkelä puristi kehikot
litteään muotoon [---] otti valokopioita, piirsi ja varioi. Freixenet-pullojen kehikot ja
oksistojen yksityiskohdat kohtaavat ja risteytyvät lukuisissa luonnoskirjoissa.
Lopulta ne päätyivät muuntuneina suurille kankaille."
"Suora" ateljeekeskustelu oli minusta Kuusamon
"pyörittely"tekstiä kiinnostavampaa luettavaa. Ehkä kohdassa b)
yritetään kääntää suomen kielelle sitä, minkä maalari maalauskielellään itsestään
selvästi tietää, ja käy niin, että kun ei silkka suomi riitä, otetaan kreikan kieli ja
toisto avuksi.
Kuitenkin sitaatti d) sisältää minulle aivan uutta tietoa ja on
siksi kenties jännittävin yksityiskohta koko tekstimassasta (tosin Mäkelän on
varmasti täytynyt kertoa korkkijuttu luonnoskirjojaan esitellen Kuusamolle,
tokko tämä sitä muuten olisi hoksannut). Sitaatin a) päänsisäinen pankki on jokaiselle taiteilijalle tärkeä; ja kun sen keruutavasta tällä lailla muistutetaan, sitä taas tajuaa niitten rannoilla ja puistoissa maleksimispäivien arvon. Sitaatti c) kaikessa
yksinkertaisuudessaan on varsin viehättävä.
Nostaisin vielä esiin yhden sitaatin, sillä Kuusamon kuvatessa
Mäkelän 1980-luvun prima-maalausta teksti saavuttaa yhden kohokohtansa:
e) "aika sai
uuden roolin, kahdessa merkityksessä. Toisaalta se merkitsi ensimmäisyyttä:
teoksen muodot syntyivät simultaanisessa prosessissa ja aika, joka käytettiin
teoksen muotoamiseen, on samalla liikkeeseen sidottu. "Ajan tulee
näkyä". Ja toisaalta se merkitsi lopullisuutta: Mäkelä oli koko ajan
tekemässä viimeistä maalaustaan. Kaikki on tehtävä nyt ja kerralla. Maalaus on
kuin "viimeiselle retkelle lähtö". Siihen pitää latautua. "Jos
sinulla on jotain sanottavaa, sano se heti." Tässä hetkessä ratkaistaan
kaikki. "Tämä on juuri se maalaus."
Lainaamassani kappaleessa kirjoittaja on säilyttänyt taiteilijan
äänen tekstissä. Itse hän esiintyy ikään kuin kuuntelijana ja kirjurina
puhetilanteessa; tässä syy miksi tekstinpätkä on mielestäni selkeämpi ja
tärkeämpi kuin moni muu pätkä pitkähkössä esseessä.
Oma ensikohtaamiseni Mäkelän teosten kanssa tapahtui Ilkka
Lammin ateljeessa keväällä 2000. Selailin samaista näyttelyluetteloa, josta
nyt olen kertonut, ja kysyin "tietääkö setä, että olet matkinut sitä?"
Ilkkaa nauratti, totta kai hän oli matkinut, mutta ei tainnut setä vielä
tietää. Hän kyllä aikoi soittaa sedälle, että saisiko tulla ateljeevierailulle.
Katsopas mitä muuta olen matkinut, Ilkka innostui ja selaili valtavaa
muotilehtivarantoaan: tuttu nainen, eikö totta?
Mutta ei asia toki niin yksinkertainen ollut. Luulen, että Ilkka
vain sattui alun alkaen olemaan kiinnostunut samankaltaisista luonnonmuodoista
kuin Mäkelä; kuten esikuvallaan hänellä oli tapana valokuvata risukkoja ja
metsänpohjaa. Ja mitä muotilehtiin tuli, niistä saattoi löytää kohtalokkaan
naishahmon silloin kun ei ollut mallia käytettävissä, keskiyöllä vaikka, jos
silloin huvitti maalata; ja usein Ilkkaa huvitti.
Kirjoittaessani viimeistä Mäkelä-Kuusamo-sitaattia vasta tajusin:
Ilkan ihan oikeasti Viimeiseksi maalaukseksi jäi se, jossa minä seison
metsänreunassa, kurkottelen oksia. Maisema on pelkistynyt hiiliviivoiksi ja
leveiksi siveltimenvedoiksi. Hienoiseen hämärikköön avautuu muutamia
vaaleankeltaisia pilkahduksia maalauksen yläosassa. Muutoin ainoa väri
maalauksessa on huivini punainen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti