Yläpilvee huttuu skeidaa liirumlaarumii päläpälää paskanjauhantaa. Ainakin
näitä määreitä olen kuullut kollegojeni käyttävän taideteoreetikkojen,
kriitikoiden ja kuraattorien taideteksteistä. Usein myös taiteilijoiden itse
kirjoittamat tiedotteet ja statementit saavat tuopin äärellä (tai
työhuoneyhteisön kahvihuoneessa) satikutia.
Mutta kun oma näyttely koittaa, jokaisen täytyisi kirjoittaa
tai saada joku kirjoittamaan tiedote lehdistölle. Joillekuille oman työn sanallistaminen
on hyvinkin tärkeää; näistä toiset ovat taitavia älyllisiä kirjoittajia, jotka
hallitsevat äidinkielensä ja osaavat käyttää sen suomia mahdollisuuksia samoin
kuin käyttävät taiteessa taidevälineensä mahdollisuuksia. Teoksen ja
kirjoituksen välillä vallitsee koherenssi; kenties jonkinlainen ajatusten
vaihto, johon teoksen nimi voi vielä tulla kolmanneksi (”teoksen nimi sekä
syventää sitä, mitä piirroksessa tai maalauksessa nähdään, että samalla
kyseenalaistaa sen.” Matthias Winzen Marlene Dumasista). Piirretään
ääriviivoja, mutta annetaan katsojan itse värittää.
Sitten on niitä taiteilijoita, jotka kirjoittavat
tulitikusta puhelinluettelon verran eivätkä osaa käyttää edes tietokoneen
oikolukuohjelmaa. Taiteilijalla on huikeat visiot näyttelynsä nerokkuudesta, ja
hän varastaa sanataloonsa tiiliä muotifilosofeilta. Sellaisia tekstejä on
kiusallista, jos ei mahdotonta, lukea. Harri Manner on kirjoittanut aiheesta satiirisen romaanin Suuri performanssi.
Tuntuu, että viime vuosina teksteihin on
kuitenkin tullut enemmän tolkkua, kirjoittamiseen kiinnitetään huomiota taiteilijoiden
koulutuksessa. Paitsi taidekoululaisille, myös ammatissa pidempään toimineille
on tarjolla opetusta. Esimerkiksi
Art360-hanke on järjestänyt taiteilijoille kirjoituskursseja, joilla on
laadittu tekstejä omasta työstä ja teoksista.
Nykytaiteilijoilta odotetaan, peräti vaaditaan kykyä puhua
ja kirjoittaa töistään (minusta tuntuu, että odotetaan myös energistä ekstroverttiä persoonaa, jonka voimasta taviskin saa ammentaa). Moni haluaa nähdä taiteilijan
ja kuulla tämän kertovan tuotannostaan. Etenkin, jos asiakas on ostoaikeissa,
hän tahtoo taululle tarinan. Olenkin kertonut siitä, kuinka usein kysytään mitä olen ajatellut teosta tehdessäni. Siinä pitäisi sitten vielä näyttää
hyvältä ja puhua kiinnostavasti, vähän muustakin kuin siitä taulusta, ainakin
nyt parisuhdetilanteestaan ja harrastuksistaan.
Lienen maininnut, että minäkään en niin kovasti pidä
taidepuheesta (jota paradoksaalisesti olen tässäkin jo monta kappaletta
puhunut)? Postin tuomat näyttelytiedotteet lähinnä vituttavat. Usein ensimmäinen
lause ratkaisee, jatkanko lukemista - monesti en viitsi. Kutsujen kuvia kyllä katselen mielelläni. Tehdessäni
kriitikon työtä minulla oli tapana olla ehdottomasti lukematta tiedotetta ennen
kuin katsoin näyttelyn. Teostiedotkin katsoin vasta teosten tarkastelun
jälkeen. Olin ja olen sitä mieltä, että kuvataiteen on toimittava kuvana,
mikään teksti tai pälätys ei voi tuoda siihen latausta, jos sellainen katsoessa
puuttuu. Kyllä maailmaan sanoja mahtuu. Minä tahdon mennä verbaalisen maailman
tuolle puolen, salaisuuksien maahan. Kuka sen sanoikaan (on tainnut monikin ajatella ja sanoa), että maalari tekee
näkyvää näkymättömäksi?!
Hekuma on välillä ollut kuvablogi, toisinaan olen kertonut
työskentelyni vaiheista, joskus taas pohtinut taidetta ja elämääkin noin
yleisemmin. Hekuman taidepuhe on yleensä varsin käytännönläheistä, puhun
enemmän taiteen tekniikasta kuin teorioista.
Hyllyssäni on paljon taidekirjoja. Kaikista olen selannut
kuvat läpi moneen kertaan, mutta läheskään kaikkien tekstejä en ole lukenut. Jos
olen maaninen tai masentunut – työhulluudessa tai uuvuksissa – en ehdi tai jaksa lukea
mitään. Juuri nyt on meneillään mukava suvantovaihe: näyttely on valmis, ja
avajaisia odotellessa voin keskittyä esimerkiksi lukemaan taidekirjoja. Aionkin
julkaista Hekumassa tekstejä, jotka innoittavat ja kiinnostavat, kenties
ärsyttävät minua. Sitaatit liittyvät taiteilijuuteen sekä taiteen tekemiseen,
kokemiseen ja sen vaikutukseen. Kohtpuoleen julkaisen myös oman näyttelyni,
Tuulispään, tiedotteen mutta nyt annan puheenvuoron Rax Rinnekankaalle.
Kirjoitti Rax
”he [taiteilijat] ovat hetkensä tullen kuin ukkosen
johdattimia – yhtä lailla reagoivat olemassaolollaan ulkoapäin iskevään kuin
sisällään kasvavaan, heijastaen näin prosessia, jossa niin he kuin ympäröivä
yhteisö elävät ja kamppailevat ja uskovat.
Kuvataiteilijoiden identiteettiin liittyy poikkeusihmisen
mystinen kyky: sisäisen ja näkymättömän todeksi tekemisen tarve. Tässä mielessä
taiteilijat muistuttavat kirkonmiehiä ja saarnaajia – suurten lupausten ja
toivon antajia. Kun sisäinen on liitossa taiteilijoiden mielen ja kokemuksen
kanssa, lopputulosta voidaan katsella myös narsismin, ilmaisupakon ja
itsensäpaljastajien tekoina.
Kuvataiteilijat tuottavat sellaista, mikä ei tavallaan ole edes
olemassa: Yhtä aikaa käsitteellistä ja konkreettista, näkymättömissä
tarkasteltavaa ja silmin nähtävän visuaalista, haurasta ja kestävää,
epäkulttuurista ja hyvin kulttuurisidonnaista..”
- - -
”Kulttuureista riippumatta maallisen voiton nälkä on
syömassä etenkin nuorilta kuvatateilijoilta sitä ainoata lahjaa, jolla
taiteilijat ovat läpi historian muuttuneet mös itse taiteeksi – sielullisen
keskittymisen kykyä. Sielullinen keskittyminen johtaa taiteilijan ainoaan
omaisuuteensa, kokonaisvaltaiseen sitoutumiseen työhönsä, olosuhteista
riippumatta. Nyt tuo luovuuden ydin on jäämässä nuoren sukupolven keskuudessa
heikoille – johtuen kuvataiteisiin liitetystä mediallisen seksikkyyden eli
’olemassaolon’ ja sosiaalisen onnistumisen tuomista paineista.”
Teoksessa Taide taiteilijoissa, 2007
Lukija, odotan kommenttejasi!
Lukija, odotan kommenttejasi!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti