Ovelasti tuijotan takaisin
Osallistuimme
työhuoneporukkamme kanssa Arabian katufestivaaleihin pitämällä
avoimien ovien päivää. Jotkut siivosivat huoneensa ja ripustivat
näyttelyn seinille. Toiset pitivät pientä näyttelyä käytävällä.
Yhdellä oli ”kioski”, jossa myytiin mm. taidekynttilöitä ja
t-paitoja, toisilla kahvila. Yksi maalasi isoa ryhmämuotokuvaa
aulassa, kuka tahansa sai tulla malliksi. Minä päätin näyttää
autenttisen työhuoneen. En siivonnut. Tai ehkä laitoin kolme siideritölkkiä pois näkyvistä, ja raivasin hieman
lattiatilaa, ettei tarvitsisi purkkien välissä puikkelehtia.
Laitoin käytävälle näyttelyn isoista maalauksista. Työhuoneen seiniin nojaili valmiita ja keskeneräisiä teoksia, osa pinossa, osa esillä, niin kuin tavallisestikin.
Tapahtuman alussa
kävi tuttuja, joiden kanssa istuin työhuoneessa rennosti
kahvitellen. Ihmisiä kulki ohi. Monet jäivät katselemaan, monet
moikkasivatkin. Suurin osa otti valokuvia, kysymättä lupaa tai
muutakaan. Joku kysyi, saako tulla sisään. Sai. Joku kysyi, ovatko teokset myynnissä. Olivat. Muutama halusi yhteystiedot. Toiset halusivat kertoa suosikkinsa tai kysyä tekniikasta. Yleinen
reaktio oli ihmetys, joko ilahtunut (onpas värikästä, en ole ikinä
nähnyt oikeaa taiteilijan työhuonetta, miten jännittävää) tai
kummasteleva (huh kaaosta). Ilmeisesti kaikki lapsivieraat oli tehokkaasti koulutettu siivoamaan, kun lähes poikkeuksetta pienten lasten
ensireaktio oli ”Onpa sotkusta!”
Kun tuttuni
lähtivät, mietin, että enpä taida jaksaa istua paikallani montaa
tuntia. Päätin olla vieläkin autenttisempi. Kävin vaihtamassa
maalausvaatteet. Ajattelin, että yritän tehdä työtä, niin kuin
tavallisestikin teen, ihmiset saavat katsella. Asetin keskeneräisen
pohjan, sellaisen, joka oli ekamaalauksella mennyt melkoisen pieleen,
keskelle lattiaa. Mietin muutaman värin, sekoitin. Istuin. Keräsin
rohkeutta ja keskityin. Uskallanko sittenkään. Ne tuijottavat.
Uskalsin. Oviaukkoon
pakkautui jatkuva tungos. Jos ateljeeni oli äsken ollut kiinnostava,
nyt se oli selvästi aivan huippujännittävä. Kuvia räpsittiin
varmasti satoja, jotkut ottivat videota. Lupaa ei kysytty senkään
vertaa kuin aiemmin. Toiset jäivät pitkäksi aikaa seuraamaan,
jotkut nostivat kameran päiden ylle, saivat saaliinsa ja jatkoivat
matkaa. Tuntui
painostavalta, kun ihmiset puhuivat minusta kolmannessa persoonassa.
Ihan muutama otti suoran kontaktin ja puhui minulle. Lasten
kysymyksiin usein vastasin, vaikka eivät hekään yleensä uskaltaneet puhua minulle suoraan, vaan esittivät kysymykset ja
toteamukset vanhemmalleen. Asiaan tietenkin vaikutti se, että minun
oli mahdoton yhtä aikaa työskennellä ja pitää yllä
katsekontaktia. En ollut helposti lähestyttävä. Mitä minä
oikeastaan olin tekemässä? Esitystäkö? Esiintyjällehän ei ole
tapana puhua esityksen aikana, koska sen ajatellaan häiritsevän.
Mutta ei ole myöskään tapana puhua kovaan ääneen muille katsojille, sekin
häiritsisi esiintyjää. Olinko minä siis liikkuva näyttelyesine?
Esineet eivät häiriinny, eikä niitä myöskään yleensä
puhutella.
Joku kollega
kommentoi myöhemmin: ”Olit sitten taideapinana”. Kyllä vaan,
siltäkin minusta välillä tuntui. Apina ei ymmärrä, että siitä puhutaan.
Tänään mietittyäni keksin vielä yhden tulkinnan. Ehkä olinkin
tv-ohjelma? Raja minun ja yleisön välillä oli ehdoton, kynnyksen
ylittäminen oli mahdoton ajatus. Koska välissä oli näin vahva
raja, ehkä minä en kuullut, mitä minusta puhutaan? Minä olin
tv-ruudussa! Ohjelman aikana on hyvinkin tapana jutella muiden
kanssa. Edukseni on kuitenkin sanottava, että olin erittäin hyvä
tv-ohjelma, niin kiinteästi minua seurattiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti